понедельник, 15 февраля 2016 г.

План-конспект уроку української мови (8 клас) Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах

План-конспект уроку української мови
Тема: Однорідні члени речення. Розділові знаки при однорідних членах речення. Розробка уроку-подорожі
Мета:
·         узагальнити й систематизувати знання учнів про однорідні члени речення (непоширені й поширені);
·         про речення з кількома рядами однорідних членів;
·         удосконалювати вміння й навички знаходити однорідні члени речення; вміти відрізняти однорідні означення від неоднорідних;
·         використовувати їх у мовленні, правильно інтонувати та ставити розділові знаки при однорідних членах речення;
·         розвивати усне й писемне мовлення,уміння узагальнювати й систематизувати матеріал;
·         сприяти вихованню любові до природи, бережливого ставлення до неї.
Обладнання:
·         схеми-помічники;
·         відео «Мальовнича Україна в поезії»;
·         дидактичний матеріал (зошити-картки)
Тип уроку: систематизація знань і вмінь учнів (урок-подорож)

ХІД УРОКУ
Епіграф (Слайд 1)
Щоб берегти землю, природу,
Треба її полюбити,
Щоб полюбити, треба пізнати.
Пізнавши – неможливо не полюбити.
М. Пришвін


І. Організаційний момент
Емоційна готовність учнів. Звучить музика. Вчитель читає поезію.
Поетична хвилинка
„ Буваю, часом сліпну від краси,
   Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, -
   Оці степи, це небо, ці ліси, -
   Усе так гарно, чисто, незрадливо,
   Усе, як є – дорога , явори,
   Усе моє, все зветься Україна.
   Така краса, висока і нетлінна,
   Що хоч спинись із Богом говори... ( Ліна Костенко).

Безмежно з дитинства кохаю ( Слайд 2)
Красу свого рідного краю —
Ріки голубінь неозору,
Сосну в надвечір'ї прозорім
І місяць у хмарках сріблястих,
І свіжість весняного листя,
І синій промінчик волошок
В пшеничному морі колосся.
 

– Який настрій сворила позія?

        ( Спокійний, ніжний, натхненний, відчувається гармонія людини і природи, любов  до краси природи. )
   – Я надіюся, що саме така атмосфера буде панувати сьогодні на уроці.

ІІ.  Актуалізація знань учнів.
       Який розділ мовознавчої науки ми вивчаємо?
      Що вивчає синтаксис і пунктуація?
       Прочитайте виразно речення поезії. Охарактеризуйте його.(Робота з віршем «Безмежно з дитинства кохаю…»)
         -       Чим ускладнене це речення?
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.   ( Слайд 3)
  – Сьогодні у нас буде урок-подорож по різних куточках України. Ми будемо милуватися красою природи і відпочивати. Так, відпочивати, тому що  писати будемо мало. Працюватимемо зі спеціальними зошитами, щоб відвідати якомога більше красивих місць. Підпишіть їх. Підбираючи речення для нашого уроку, я поставила перед собою мету: показати красу природи, закликати вас любити її і берегти.
Завдання 1. (Слайд 4)

                         Лінгвістичний баскетбол
Завдання: завершити подані речення з теорії про однорідні члени речення.

           1. Однорідними членами речення можуть
           2. Між собою однорідні члени речення за змістом…
               3. Види зв’язку між однорідними членами речення…
4.     За будовою можуть бути…

                          5. Не є однорідними членами…
    6. Розділові знаки, які ставляться…

               2. Відповіді- продовження (Слайд 5)
1.     …головні й другорядні члени речення.
2.     …рівноправні.
3.     …сполучниковий, безсполучниковий, змішаний.
4.     …поширені, непоширені.
5.     …повторювані слова, фразеологізми.
6.     …кома, крапка з комою, тире, дві крапки.


Завдання 2.(Слайд 6)
Визначити типи зв'язку між однорідними членами речення
Краю мій, люблю я тебе і вдень, і вночі, і вранці, і ввечері… (Панас Мирний).
Річка синіє, зітхає, сміється (М. Рильський).
Розпарена теплінь віє соняшником, коноплею і яблуками (М. Стельмах).

Завдання 3 (Слайд 7)
Підкреслити однорідні члени речення. Яким  вони є членом речення?
Знайти поширені ОЧР.

      На високих горбах шуміли під вітром дуби, липи, клени (А.Шиян).
       А море знай собі гуляє, і не кипить, і не горить    (Л.Глібов).
      А я дивлюсь на сизий від води городець, на розпатлані дерева саду, на віхті туману. 
      На липах з'явилося свіже, молоде, пахуче листя     (В.Собко).
           І вдень, і ввечері там соловей співав (Л.Глібов).

Завдання 4 (Слайд 8)
Графічний диктант (Робота біля дошки)
1. Маяли над нами жовті, голубі, червоні, сині метелики.
2. Місяць пливе оглядати і небо, і зорі, і землю, і море.  (Т. Шевченко).
3. Не вітер, а буря завіяла (Панас Мирний).
4. За вітром слава полетіла по всіх усюдах і кутках, по байраках і садках (Глібов).
5. Над дорогою попадалась вся в цвіту груша або  кущ черемхи (М. Коцюбинський).
 6.Гарна нивка, та чужа (М.Коцюбинський).
(Включаю слайд , перевіряємо диктант)
Завдання 5. (Відео «Мальовнича Україна»)(Слайд 9)
Спіймай речення з однорідними членами

Завдання 6. (Слайд 10)
Склади речення про природу за схемами.
1) О, О, О.                                    4) О і О, О і О.
2) О і  О.                                       5) О, але О.
3) або  О, або О, або О.               6) О, О і О.


Завдання 7. (Слайд 11)

Пов’яжи із словом «ряд» (Робота в парах)  Зробити синтаксичний розбір речення.
1. Дзвінко й безтурботно перекликалися, співали, щебетали пташки (О. Войченко).
2. Краю мій! Люблю я тебе вдень, і вночі, вранці і ввечері і не знаю краю своєї любові. (П.Мирний)
3. Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну. (А.Малишко)
(- Чому в 3 реченні перед другим сполучником і немає коми?)
Завдання 8. (Слайд 12)
Давайте пригадаємо
1. Під самою хатою росли червоні, білі, рожеві маки (І.Нечуй-Левицький).
2. Місяць урочисто випливе з моря і простелить до самого берега широку золоту прозору путь (Л.Українка)

Завдання 9. (Слайд 13)
Доповни означеннями. Склади 1 речення.
         1. Листя — …, …, …
         2. Ліс — …, …, …
         3. Дерева — …, …, …
         4. Квіти — …, …, …

Помічник (Слайд 14)
         1. Листя — червоне, пожовкле, гарне, осіннє, багряне, опале, сумне.
         2. Ліс — кленовий, сосновий, густий, березовий, темний, осінній.
         3. Дерева — високі, стрункі, придорожні, пересаджені, підбілені.
         4. Квіти — чудові, різнокольорові, пахучі, весняні, південні, рідкісні.

Фізкультхвилинка
Потягнулись всі до неба:
Нам ще сил багато треба.
Нахилимось до вікна,
Де берізонька видна.
Нахилимось ще й до карти
Й дружно сядемо за парти.

Завдання 10 (Слайд 15)
Спіймай помилку
1. За похилими  тинами доцвітали червоні рожеві білясті чорні ружі (І.Цюпа).
2. Місяць урочисто випливе з моря, і простелить до самого берега широку, золоту, прозору путь (Л.Українка)
3. Осінній, холодний дощ сипнув за комір.
4. Море знов стало спокійне, гладеньке, сизе (Л.Українка).

Перевір себе (Слайд 16)
1. За похилими  тинами доцвітали червоні, рожеві, білясті, чорні ружі (І.Цюпа).
2. Місяць урочисто випливе з моря і простелить до самого берега широку золоту прозору путь (Л.Українка)
3. Осінній холодний дощ сипнув за комір.
4. Море знов стало спокійне, гладеньке, сизе (Л.Українка).

Завдання 11 (Слайд 17) (Робота в групах)
1 група – Знайти речення з двома рядами ОЧР.
2 група – Знайти речення з трьома рядами ОЧР.
(Деякі розділові знаки пропущено)
Для всіх груп – Визначити тип і стиль тексту, тему та мету.
Вузька польова дорога одразу за селом пірнає в ранковий розлив туману і зникає десь у гущавині трав та верболозів... Крізь туманову пелену видно освітлений сонцем зелено-чорний ліс. Невмитий нерозчесаний, він нехотя спускається з підгір'я. Хоче викупатися в любисткових духмяних луках і почати своє літнє довгодення. А темні кущі лозняку - низькорослі широкоспинні округлі - здаються худобою, що всю ніч паслася в луках, а тепер з досвіту розбрелася біля річки і ласує росою. Ось-ось вона нап'ється і вляжеться біля копиць на днювання... Враження таке, що в тих копицях хтось заночував - чи заповзятий рибалка, чи кволе каченя... А може, й луговик, якого ніхто ніколи не бачив, але який завше видзвонює, виграє кожного літнього вечора.
Густа обважніла від роси тиша оповила долину, довколишні краєвиди і ревно береже спокій луків. (За Д. Прилюком).

Завдання 12 (Слайд 18)  Самостійна робота.
Записати речення, розставити необхідні розділові знаки, визначити однорідні члени, вказати якими членами речення вони виступають.
1. Радіють молодій обнові берези клени явори (Л.Дмитерко).
2. Ми чуємо трав зелений крик дощів задумані рефрени (І.Драч).
3. І барвінком і рутою і рястом квітчає весна землю мов дівчину в зеленому гаї…(Т.Шевченко).
4. Знайомий голос в душу лине з старого сивого Дніпра (М.Терещенко).
5. Сниться мені поле вечори барвисті й береги пахучі рідного Дінця (В.Сосюра).
6. І враз затремтіло молоде листя зашамотіло струсило з себе дощ самоцвітів (М.Коцюбинський).

IV. Підсумок уроку (Слайд 19)
Метод «Незакінчене речення»
- Сьогодні на уроці я …
- Мені сподобалося …
- Я б переробив (ла) такий етап уроку,  як …

Настанова вчителя  (Слайд 20)
Пам'ятай зеленого коника біля своїх ніг,
Пам'ятай тихий вітер, що між хмари пробіг,
Не забудь приголубить у лузі ромашку,
Посади деревце - це для тебе не важко.
Зачекай, не вбивай в лісі дикого звіра,
Він тобі подарує і любов, і довіру.
Пожалій буйний цвіт, не засмічуй колодязь.
Це ж для тебе усе, це твій дім, це природа.
(Р.Воробйов)
 .
- Любіть та бережіть природу, майбутнє у ваших руках!
V. Домашнє завдання (Слайд 21)
1.  Скласти 3 речення з ОЧР (різні види зв’язку)

2.     Скласти 3 речення , щоб в одному реченні було 2 і більше рядів ОЧР.








Зошит
Завдання 3 (Слайд 7)
Підкреслити однорідні члени речення. Яким  вони є членом речення? Знайти поширені ОЧР.
      На високих горбах шуміли під вітром дуби, липи, клени (А.Шиян).
       А море знай собі гуляє, і не кипить, і не горить    (Л.Глібов).
      А я дивлюсь на сизий від води городець, на розпатлані дерева саду, на віхті туману. 
      На липах з'явилося свіже, молоде, пахуче листя     (В.Собко).
           І вдень, і ввечері там соловей співав (Л.Глібов).
Завдання 4 (Слайд 8)
Графічний диктант
1.
2.
3.
4.
5.                                                  6.
Завдання 5. (Відео «Мальовнича Україна»)
Спіймай речення з однорідними членами




Завдання 6. (Слайд 10)
Склади речення за схемами





Завдання 7. (Слайд 11) (Робота в парах)
Пов’яжи із словом «ряд». Зробити синтакс.розб.реч.
1. Дзвінко й безтурботно перекликалися, співали, щебетали пташки (О. Войченко).
2. Краю мій! Люблю я тебе вдень, і вночі, вранці і ввечері і не знаю краю своєї любові. (П.Мирний)
3. Люблю твій шум і шепіт серед поля і серцем чую силу наливну. (А.Малишко)
Завдання 9. (Слайд 13)
Доповни означеннями
         1. Листя — …
         2. Ліс — …
         3. Дерева — …
         4. Квіти — …
Склади речення з одним із них




Завдання 10 (Слайд 15)

Спіймай помилку
1. За похилими  тинами доцвітали червоні рожеві
білясті чорні ружі (І.Цюпа).
2. Місяць урочисто випливе з моря, і простелить до
самого берега широку, золоту, прозору путь (Л.Українка)
3. Осінній, холодний дощ сипнув за комір.
4. Море знов стало спокійне, гладеньке, сизе (Л.Українка).





Завдання 11 (Слайд 17) (Робота в групах)
1 група – Знайти речення з двома рядами ОЧР.
2 група – Знайти речення з трьома рядами ОЧР.
Для всіх груп – Визначити тип і стиль тексту, тему та мету.
(Деякі розділові знаки пропущено)
   Вузька польова дорога одразу за селом пірнає в ранковий розлив туману і зникає десь у гущавині трав та верболозів... Крізь туманову пелену видно освітлений сонцем зелено-чорний ліс. Невмитий нерозчесаний, він нехотя спускається з підгір'я. Хоче викупатися в любисткових духмяних луках і почати своє літнє довгодення. А темні кущі лозняку - низькорослі широкоспинні округлі - здаються худобою, що всю ніч паслася в луках, а тепер з досвіту розбрелася біля річки і ласує росою. Ось-ось вона нап'ється і вляжеться біля копиць на днювання... Враження таке, що в тих копицях хтось заночував - чи заповзятий рибалка, чи кволе каченя... А може, й луговик, якого ніхто ніколи не бачив, але який завше видзвонює, виграє кожного літнього вечора.
   Густа обважніла від роси тиша оповила долину, довколишні краєвиди і ревно береже спокій луків.
                                                          За Д. Прилюком






Завдання 12 (Слайд 18)  Самостійна робота.
Розставити необхідні розділові знаки, визначити однорідні члени, вказати якими членами речення вони виступають.
1. Радіють молодій обнові берези клени явори (Л.Дмитерко).
2. Ми чуємо трав зелений крик дощів задумані рефрени (І.Драч).
3. І барвінком і рутою і рястом квітчає весна землю мов дівчину в зеленому гаї…(Т.Шевченко).
4. Знайомий голос в душу лине з старого сивого Дніпра (М.Терещенко).
5. Сниться мені поле вечори барвисті й береги пахучі рідного Дінця (В.Сосюра).
6. І враз затремтіло молоде листя зашамотіло струсило з себе дощ самоцвітів (М.Коцюбинський).


                                                                  Оцінка









Комментариев нет:

Отправить комментарий