понедельник, 15 февраля 2016 г.

План-конспект уроку української мови (7 клас) Прислівник як частина мови (загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль)

Тема: Прислівник як частина мови (загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль)

Мета:
дати семикласникам поняття про прислівник як частину мови, його морфологічні ознаки, синтаксичну роль; навчити розпізнавати різні за значен-    ням прислівники в текстах, правильно використовувати їх; підвищувати куль-       туру мовлення, розвивати творчі здібності учнів, увагу, пам’ять, логічне мисле- ння; виховувати естетичні смаки, бережливе ставлення до природи.

Обладнання: закодована телефонограма від Прислівника, ком’ютер, презен
-      тація, картини, кросворди “Сходинки”, конверти із різноманітними завданнями, муз.Шостаковича.

Тип уроку:
вивчення нового матеріалу
Форма уроку: урок-
екскурсія



                                                             Хід уроку
І. Організація учнів до уроку.
Мобілізація їхньої уваги
Вже другий рік ми з вами подорожуємо континентом Морфології. Під час цієї подорожі побували у різних країнах – Частинах Мови, зустрічались із їх мешканцями.
А
сьогодні поїдемо на екскурсію до країни Прислівниковії, вона наймолодша         з-поміж усіх держав – Частин Мови. Можливо, саме тому така цікава і загадкова.Попереду цікаві  незвідані простори країни, зустріч із мудрим і доб-    рим правителем Прислівниковії – Прислівником.
ІІ. Оголошення теми та мети уроку.
    Мотивація навчальної діяльно
сті.

-       Ми маємо ознайомитися з прислівником як частиною мови, з його морфологічними ознаками, синтаксичною роллю, розпізнавати різні                   за значенням прислівники в текстах, правильно використовувати їх;
     розвивати свої творчі здібності, увагу, логічне мислення, пам’ять.
-       А чи знаєте ви на які питання відповідає прислівник? (Усно)

      1.Почули тут (де?)                                1.Зустрів учора (коли?)
      2.Сказав спересердя (чому?)              2.Виглядав гарно (як?)
      3.Відвідує щодня (коли?)                     3.Дуже добрий (в якій мірі?)
      4.Сказав для сміху (для чого?)           4.Спеціально чекав (як?)
      5.Зустрілися вчора (коли?)                  5.Гляньте вниз (куди?)
     6.Їдемо верхи (як?)
                               6.Розрізав навпіл (як?)



- Діти, Прислівник нас запрошує на екскурсію до своєї країни, кілька хвилин на-  зад я отримала від Прислівника закодоване SMS. .
  - Та батьки, знайомі нас можуть не відпустити у далеку подорож до чогось невідомого. Тому нам треба їх переконати, що ми давно і добре знайомі з Прислівником та знаємо країну Прислівниковію. То ж насамперед розкодуй-         мо SMS.
Завдання І. «Прислівник давній знайомий». Пошуково-вибіркова робота
    Любі діти! Із запропонованих слів випишіть тільки прислівники. Підкресливши другу літеру у кожному прислівнику, одержите зашифроване слово. (В зошитах)
    Море, вчора, читати, сім, весело,красуня, воно, зелений, скрізь, почорнілий, навмання, захоплюватись, пейзаж, сюди!
- Що ж у Прислівниковому SMS?(Чекаю)

- Отже, Прислівник нас чекає.
Молодці. Я думаю, знайомі, товариші, рідні нам
повірять, що ми давні друзі Прислівника.

 Девізом нашої екскурсії хай будуть такі слова:
Десь, колись давно на світі
           Жили славні диваки – 
Громадяни добрі, щирі,
           Як один – прислівники.
На екскурсію рушаєм
           І пригод собі шукаєм
В дивній тій частині мови –
           У землі Прислівниковій! 

Чому ми шукаємо пригод? (Демонструю 1-ий слайд презентації)
Та тому, що нам сьогодні, завтра, щодня, щороку, завжди тут, там весело, радісно, щасливо!


          


ІІІ. Основний зміст уроку.
- Діти, ми з вами вирушаємо в гості, а в гості без гостинця не ходять. Правда? Давайте позмагаємось, хто більше сувенірів привезе Прислівникові. А сувеніра-  ми будуть слугувати бали, отримані за певні завдання.  Тож вирушаймо в уявну країну, закривайте очі…
- Ось і чудесна країна Прислівниковія. Подивіться скільки тут різних красивих місць!

-       І знову SMS від Прислівника. Він нас вітає на своїй землі, бажає гарних вражень від екскурсії. Але знову ж ставить перед нами завдання. Якщо         в кожному з місць, де побуваємо, ми виконаємо, поставлені ним завдан-   ня, то попадемо до нього у палац на бал.  То ж вперед!
-        Уявімо Ботанічний сад… Ходімо сюди.

Завдання 2. Гра «Одним словом» (Усно)
1) Як-небудь, сяк-так, як прийдеться (абияк);
2) Старанно зроблено (акуратно);
3) Без зацікавлення, все одно, не має значення (байдуже);
4) Високо в небі, в повітрі (вгорі);
5) До повного задоволення (донесхочу);
6) Абсолютно все, нічого не залишаючи (дочиста);
7) Охоче, із задоволенням, з любов’ю до якого-небудь заняття (залюбки);
8) Послідовно, одне за одним (підряд).
- Прекрасні краєвиди країни Прислівниковії.
Завдання 3. Творча робота ( Робота в зошитах).   


                    
Які прислівники спадають вам на думку, коли ви дивитесь на цю фотографію? Складіть 1-2  речення з одним із прислівників.



 - А цю?
- Уявімо Великий театр Прислівниковії… Чую звучить музика. Та це ж вальс Шостаковича.


Завдання 4.  Музична хвилинка

-       Що ви побачили? (Красу природи)
-       Чи милує вона ваше око чи приносить задоволення? (Так)
-       А з якими прислівниками буде у вас асоціюватися цей музичний твір?
(Красиво, прекрасно, чудово, мило, ідеально, блискавично, гарно, чисто,   свіжо, квітково, розмаїто, загадково, довершено, вміло, майстерно).
-       Чи можна знищити цю красу? Хто найбільший ворог природі?
-       Чи варто берегти цю красу? Що для цього потрібно робити?


 Завдання 5. Пошуково-вибіркова робота .  (Усно).              
- Уявімо Літній палац Прислівника…
- Допоможіть навести лад. Прислівники, які доглядають за палацом змішалися       з відвідувачами.
- Серед спільнокореневих слів випишіть такі, що відповідають на запитання як? коли? Назвіть, до яких частин мови належить решта слів.
Близький, зблизька, приблизити, близько; літній, улітку, літо; зеленіти, зелень, зелено, зелений; щасливий, щастя,щасливо.
- Дослідіть чи змінюються виписані слова за числами й відмінками.
- Отже, прислівник – це незмінна самостійна частина мови.
-      А що ж то в кінці слів? (Суфікси)  

- Уявімо красивий парк… І знову, щоб відвідати його потрібно виконати наступ-    не завдання.
Завдання 6. Лінгвістична гра «Прислівник з вами» (Самостійна робота в зошитах).
- Відновити словосполучення, дібравши потрібні за змістом прислівники з довід- ки, які виконували б роль залежного слова. Поставити до них запитання.
- Намалюйте схеми словосполучень.
Викладати …, шлях …, молодий …, зовсім …, виглядати …, зроблений …, прочитавши…, сміючись…
Довідка: весело, нехотя, цікаво, вічно, назад, молодо, близько, вчора
(Викладати цікаво, шлях назад, молодий вічно, жити близько, виглядати молодо, зроблений вчора, прочитавши нехотя, сміючись весело).
- Але, що це? Ми зовсім безсилі, ми голодні. Нам треба поїсти. А ось і яблуні з плодами.
Які ж прекрасні сади у Прислівниковії!
Завдання  “Зберіть плоди”
Завдання 7.  Розважальна хвилинка (Усно).
Та, як я бачу, щось ви почали нудьгувати. Вийти з цієї ситуації нам допоможе розважальна хвилинка. Скільки буде відгадок, стільки й яблук.
Який прислівник однаково читається зліва направо і справа на ліво? (Зараз)
В яких прислівниках є три-чотири приголосних і один голосний? (Вдень, вверх, вниз)
Які прислівники запитують про себе? (Щотижня, щогодини, щороку, щоденно)
Який прислівник вживається з серцем? (Натщесерце)
Назвіть 5 днів тижня, не називаючи при цьому ні числа, ні назв, ні днів. (Позавтра, вчо-  ра, сьогодні, завтра, післязавтра).
                    

- Ось ми  вже й перекусили, і відпочили.
- Подивіться навкруги. Яка краса навколо! (Вчитель читає текст). І перед нами наступне завдання.
Завдання 8. Творче спостереження з елементами аналізу. (Усно)
Випишіть словосполучення, в яких виділені слова виступали б у ролі залежних.   До виділених слів поставити запитання.
 Червоний мак, сині волошки, рожеві айстри – такий різнобарвний килим усміхав-ся назустріч небу, назустріч сонцю. Сонце висушило блискучі сльозинки, які ще рано котилися по пелюстках і по листячку, по різнобарвних голівках квіток, по зелених гілках вишняку і яблунь. Заблищала, запишалася земля й усміхнулася йому вдячно. Все навкруги радісно заспівало, засяяло.
     Перед нами палац Синоптика Прислівниковії


Завдання 9.  Дослідження-характеристика (Колективна робота на картках)
Записати народні прикмети. Знайти прислівники і з’ясувати, яким членом речен-  ня вони виступають.

Багато інею на деревах – щедрим буде медозбір. Береза викине лист раніше        за вільху – літо буде сухе, пізніше – холодне й дощове. Весна рання – попереду багато морозів. Гуси високо летять – багато води буде, низько – мало.

- Дивіться, який гарний маєток. Хто ж тут проживає? Але як же ж нам піднятися    по цих великих сходах, щоб подивитися будинок? Знову за допомогою виконан-  ня певного завдання. О, тут ще й два входи. Отже ділимося на дві команди.

Завдання 10.  “Сходинки” ( Робота в групах на картках)



Команда І                                                                    
                        
1.    Антонім до слова “чорно” (біло)
2.    Антонім до прислівника «рано»  (пізно)
3. 
   Синонім до слова “неблизько” (далеко)
4.    Прислівник від слова “негайний” (негайно)
5.    Прислівник, який має значення “цього дня” (сьогодні)


Команда ІІ
                           
1.    Антонім до слова “пізно” (рано)
2.    Прислівник, який має значення “кожного дня” (щодня)
3.    Прислівник від слова “низький” (низько)
4.    Синонім до слова “зліва” (ліворуч)
5.    Прислівник, який має значення дії, виконаної “помимо волі” (мимоволі)



Завдання 11. “Відремонтуй  речення (Усно)

   
    Ми в гостях у людини, яка пильнує за порядком у Прислівниковії. Мовознавець  в  паніці.  Мешканці  країни   позносили   йому  речення, які потребують ремонту.  А часу у нього мало. Якщо він не встигне відремонтувати речення до обіду, буде біда. Країну захопить зла королева Неграмотність.

 Вечером не горять фонарі.
 Пройдете пішком два квартала.
 Сад взимі припорошений снігом.
 Мені неудобно сидіть.
 Каса робить круглосуточно.
 Літом поїдемо на отдих.



 Завдання 12 .  Вибіркова робота з елементами аналізу. (Робота в парах).
  - А ось музей декоративно-прикладного мистецтва. Але тут закрито, привезли нові експонати. Давайте допоможемо розмістити експонати у спеціальні зали за призначенням.      
-       Давайте розглянемо цю таблицю і попробуємо виконати завдання.

 Розподілити прислівники у три колонки  відповідно до значення:

1 пара - до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії;
2 пара - до другої – ознаку іншої ознаки;
3 пара - до третьої – ознаку предмета.

Працювати самовіддано, у хаті скраю, широко розстилатися, таємничо кружля-ючи, ніколи не забувати, зупинка напівдорозі, зупинитися на півдорозі, падіння сторчака, надзвичайно весело, дуже далеко, борщ по-закарпатськи, перекину-   тий догори, низько навислий, ввечері гарно, дорога навпростець.



  - А ось дослідницький інститут Прислівниковії. Зайдемо й сюди.

Завдання 13.    “Допоможіть науковцям країни” (Робота біля дошки)           

       Країна на порозі наукового голоду. Науковці нові відкриття зможуть здійснюва-     ти тільки тоді, коли  виконаєте синтаксичний розбір речення саме ви.  Врятуйте країну!!! 

Палюче сонце мимоволі висушувало пісок, намочений   бешкетливими морсь
кими хвильками. Невеличкий кораблик промчав швидко, залишаючи за собою розбурханий спінений слід. Взимку холодно. Я люблю борщ по-закарпатськи.
-       Якими членами речення виступає прислівник?
-  

- Ось ми, діти, так нечутно і підійшли до
палацу Прислівника, до кінцевої зупин-            ки нашої екскурсії.
Час би й побачити самого правителя Прислівниковії.
IV. Закріплення вивченого матеріалу.

А зараз підсумуйте що ж ви побачили і я буду знати, що ще потрібно буде показати. Адже ви у Прислівниковії будете гостювати кілька днів.


    Що ви вже знаєте про прислівник?
- Дуже гарний вірш для підсумку нашого уроку є у А.Лужицької.



Ознаку дії називає,
А також місце, час, причину,
Цієї дії визначає.
І кожен цю причину знає,
Бо це прислівник всім відомий,
Незмінна це частина мови.
На запитання як? коли?
Готова всім відповісти.
Сміється сонце як? – ласкаво,
Мандрує небом величаво.
А небо голубіє дивно,
Пливуть хмарини тихо, мрійно.
Дзвенить кохана мова чисто,


А кожне слово – урочисто,
Земля стрічає нас святково.
Сміються зорі загадково.
Сади цвітуть коли? – весною,
Улітку трав моря шовкові,
А восени врожай збирають,
Узимку снігу всі чекають.
Прислівників багато в мові,
Усі яскраві, всі чудові!
А щоб здобути знань основи,
Вивчаймо цю частину мови!
                           А.Лужицька






V. Підсумок уроку.
Прислівник:
- Добрий день вам, любі друзі!
Вітаю вас у своєму Палаці. Які ж ви молодці! Ви з честю справилися із завда
ння-          ми.


VІ.Оцінювання (самооцінювання) знань учнів.


VІІ.Домашнє завдання.

Завдання диференційоване:
1 група – скласти словосполучення з прислівниками, визначити головне і залежне слова.
2 група – виписати із творів художньої
 літератури 5 речень із прислівниками, зробити їх синтаксичний розбір.
Намалюйте країну Прислівниковію так, як ви її уявили. (За бажанням).






















Завдання до уроку по темі «Прислівник як частина мови» 7 клас
Завдання І «Прислівник давній знайомий». Пошуково-вибіркова робота
 Із запропонованих слів випишіть тільки прислівники. Підкресливши другу літеру у кожному прислівнику, одержите зашифроване слово:
    Море, вчора, читати, сім, весело,красуня, воно, зелений, скрізь, почорнілий, навмання, захоплюватись, пейзаж, сюди!

Завдання 5 Пошуково-вибіркова робота . Робота в парах.
- Серед спільнокореневих слів випишіть такі, що відповідають на запитання як? коли? Назвіть, до яких частин мови належить решта слів. Дослідіть чи змінюються виписані слова за числами й відмінками.
Близький, зблизька, приблизити, близько; літній, улітку, літо; зеленіти, зелень, зелено, зелений; щасливий, щастя,щасливо.

Завдання 6 Лінгвістична гра «Прислівник з вами»
- Відновити словосполучення, дібравши потрібні за змістом прислівники з довідки, які виконували б роль залежного слова. Поставити до них запитання.
- Намалюйте схеми словосполучень.
Викладати …, шлях …, молодий …, зовсім …, виглядати …, зроблений …, прочитавши…, сміючись…
Довідка: весело, нехотя, цікаво, вічно, назад, молодо, близько, вчора.

 Завдання 8 Творче спостереження з елементами аналізу.
Випишіть словосполучення, в яких виділені слова виступали б у ролі залежних. До виділених слів поставити запитання.
Червоний мак, сині волошки, рожеві айстри – такий різнобарвний килим усміхався назустріч небу, назустріч сонцю. Сонце висушило блискучі сльозинки, які ще рано котилися по пелюстках і по листячку, по різнобарвних голівках квіток, по зелених гілках вишняку і яблунь. Заблищала, запишалася земля й усміхнулася йому вдячно. Все навкруги радісно заспівало, засяяло.

Завдання 9  Дослідження-характеристика (Колективна робота)
Записати народні прикмети. Знайти прислівники і з’ясувати, яким членом речення вони виступають.

Багато інею на деревах – щедрим буде медозбір. Береза викине лист раніше за вільху – літо буде сухе, пізніше – холодне й дощове. Весна рання – попереду багато морозів. Гуси високо летять – багато води буде, низько – мало.
Завдання 11 Редагування речень
Вечером не горять фонарі. Пройдете пішком два квартала. Сад взимі припорошений снігом. Мені неудобно сидіть. Каса робить круглосуточно. Літом поїдемо на отдих.


Завдання 12 Вибіркова робота з елементами аналізу.
                                                     Прислівник
Розподілити прислівники у три колонки  відповідно до значення:
до першої колонки записати прислівники, що виражають ознаку дії;
до другої – ознаку іншої ознаки;
до третьої – ознаку предмета.

Працювати самовіддано, у хаті скраю, широко розстилатися, таємничо кружляючи, ніколи не забувати, зупинка напівдорозі, зупинитися на півдорозі, падіння сторчака, надзвичайно весело, дуже далеко, борщ по-закарпатськи, перекинутий догори, низько навислий, ввечері гарно, дорога навпростець.


 Завдання 13    “Допоможіть науковцям країни”
- Зробити синтаксичний розбір речень.
 - Якими членами речення виступає прислівник?

Палюче сонце мимоволі висушувало пісок, намочений   бешкетливими морськими хвильками. Невеличкий кораблик промчав швидко, залишаючи за собою розбурханий спінений слід. Взимку холодно. Я люблю борщ по-закарпатськи.

КРОСВОРД «Прислівник»

Завдання 10 – “Сходинки” 


            
Команда “Вікторія”                                                                  
                        
1.    Антонім до слова “чорно”
2.    Антонім до прислівника «рано»
3. 
   Синонім до слова “неблизько”
4.    Прислівник від слова “негайний”
5.    Прислівник, який має значення “цього дня”





Команда “Сонечко
                           
1.    Антонім до слова “пізно”
2.    Прислівник, який має значення “кожного дня”
3.    Прислівник від слова “низький”
4.    Синонім до слова “зліва”
5.    Прислівник, який має значення дії, виконаної “помимо волі”


Комментариев нет:

Отправить комментарий