понедельник, 15 февраля 2016 г.

План-конспект уроку української мови (8 клас) Порівняльний зворот

План-конспект уроку української мови

Т         Тема: Порівняльний зворот 

М        Мета: опрацювати відомості про порівняльний зворот, навчити знаходити
            його в тексті та правильно визначати; з’ясувати стилістичну роль      
            порівняльних зворотів у художньому мовленні; повторити написан-
            ня ненаголошених е, и; розвивати культуру усного й писемного мов-
            лення; виховувати естетичний смак; за допомогою мовленнєво- ко-         
            мунікативного дидактичного матеріалу сприяти осмисленню основ-
            них цінностей людини.

О         Обладнання: підручник, дидактичний матеріал.

Ти       Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку:
І.          І. Організаційний момент.
Пр     Проблемне завдання:
  -      Добрий день, дорогі діти! Все дуже цінне потрібно берегти. А щоб воно добре            зберігалося, то люди придумали скарбнички. Вашим завданням буде: на протязі            уроку наповнити одну половину своєї скриньки основними цінностями
 л      людини, а в другу половину досягненнями  на уроці, які потім стануть вашою              оцінкою. В кінці уроку зробимо підсумок.

   І    І. Актуалізація опорних знань учнів.
 -      Щоб грамотніше писати на сьогоднішньому уроці, ми напишемо словниковий              диктант і повторимо кілька правил з орфографії.
 


         1. Словниковий диктант.
(Уривки з віршів Т.Г.Шевченка)


 


 Садок в..шневий коло хати,

 Хрущі над вишнями гудуть.

 Співають ідучи дівчата,

 А мат..рі в..черять ждуть.





 І я згадав своє с..ло.

 І батька й матір в домовині…

 І жалем серце зап..клось,

 Що ні/кому мене згадати.



 


 М..нули літа, а село

 Не/пер..мінилось.

 Тілько пустка край села

 На/бік пох..лилась.



 



В неволі тяжко, хоча й волі,

Сказать по правді не/було.

Та все/таки якось ж..лось,

Хоть на чужому, та на полі…




 



Свою Україну любіть,

Любіть її… Во время люте,

В оста(н,нн)ю тяжкую минуту

За неї Г(г)оспода моліть.

-

- Про які духовні цінності можна вести мову після виконання цього завдання? (Т.Шевченко, Україна, Батьківщина)

2. - Сьогодні ми з вами відвідаємо виставку таких видів мистецтва як: живопис та художня фотографія. Послухаємо гарну пісню.

Звучить пісня «Україночка» у виконанні О. Білозір

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів.
-      Ми вчили на уроках літератури художні засоби.
Які ви з них вже знаєте?
 1.Проблемне запитання:
-   Яка роль порівнянь у мовленні? У художній літературі?
-      У слідуючому залі виставка художньої фотографії.
-      А зараз ми попробуємо використати порівняння, щоб описати ці фото.
-      Я починаю речення, а ви закінчіть порівнянням.

2.Завдання «Продовж речення»
-Чи закликають нас ці твори до цінування чогось? (Пам’ятки культури, життя).
-      Дуже гарні твори мистецтва: живопис та художня фотографія.


IV.       Оголошення теми і мети уроку.
     
 Завдання 1. Вибірковий диктант-сюрприз.
        -  Я так перейнялася підготовкою до вашого уроку, що сама написала                  вірш, який буде слугувати нам епіграфом.
Завдання: виписати порівняння.


                         Порівняння, порівняння, як без тебе жити?
                         Як пейзажі на папері можна відтворити?
                         Як красу відобразити гарної дівчини,
                         Що таку вже вроду має, як в куща калини?
                         Ми порівнюєм волошки з морем синьооким,
                         Дуба в лісі, на галяві, – з велетнем високим,
                         А хатинку у садочку – з квіткою-красою,
                         Що вмивається раненько чистою росою.
                         Порівняння, порівняння, ти – засіб художній.
                         Ти -  як пензель в руках майстра, -  скаже й подорожній.
                                                                                                      І. Гапонова





Завдання 2. Пригадай звідки ці слова.
Прочитайте, визначте вжиті в уривках порівняння.

1 … - се був сивий, як голуб, звиш 90-літній старець, найстарший віком у цілій тухольській громаді. Батько вісьмох синів, із яких три сиділи вже разом із ним між старцями. А наймолодший … , мов здоровий дубчак між явориною, визначався між усім тухольським парубоцтвом.

   2.Я придивляюся до їхнього маяння, прислухаюся до їхнього співу, і мені теж хочеться полетіти за лебедями, тому й підіймаю руки, наче крила.

Завдання 3.

Прочитайте поезію, визначте вжиті в них порівняння.

     У стінах храмів і колиб
              сіяє нам святково,
              як сонце, випечений хліб
              і виплекане слово.
              І люблять люди з давнини,
              як сонце незгасне,
              і свій духмяний хліб ясний,
              і рідне слово красне.



  - Як ви думаєте що  потрібно записати на полях? (Хліб, рідне слово, мудрість)
 - Чому?

- Молодці! А як же ж ці порівняння правильно виділяти на письмі та як їх відрізняти від чогось іншого ми навчимося на сьогоднішньому уроці.

V.          Опрацювання нового матеріалу.
1.   Пояснення вчителя.

1.Порівняльний зворот характеризує ознаку чи дію предметів не прямо, а опосередковано, вказуючи на їхню подібність до чогось більш знайомого чи загальновідомого.

- У речення порівняльні звороти вводять за допомогою сполучників як, мов, немов, наче, ніби.

   - На письмі порівняльні звороти виділяють комою (або комами).

   Наприклад: Україну, ніби писанку, сонце вечірнє цілує.
   Я гордий, мов козацький предок мій.
   Маминому слову я вклонюсь, наче хлібу святому.

  - Порівняльні звороти здебільшого є обставинами:
   Тиша тремтить (як?), як росина.

  - Значно рідше порівняльні звороти виступають означеннями:
   Є люди (які?), як дуби. І є дуби (які?), як люди.

2.   Виділяють звороти як завжди, як звичайно, як і раніше, як правило,
    як виняток, як (мов) навмисне, як (наче) один.
        Дума – це віршований твір, виконуваний ,як правило, соло, речитативом.

       3.Увага! Стійкі народні порівняння фразеологічного типу комами
не виділяють.
Марко наче в рот води набрав. Як муха в окропі вертишся цілий день.

  4. Порівняння може виражатися присудком, до складу якого входять порівняльні частки як, мов, наче, неначе, ніби, мовби, нібито.
(Такі конструкції не можна плутати з порівняльними зворотами).

Напр.: Жита (що робили?) ніби дрімали.
Ліс осінньої пори (що робив?) був наче кований з ясної міді.

Порівняйте
Дівчина – як сонечко.  ( Дівчина, як берізонька, сережками завішана.)
       Кругом поле як те море.(Кругом поле, як те море широке, синіє.)

   5. Порівняльний зворот не можна плутати з прикладкою, що приєднується до речення за допомогою слова: як. До такої прикладки можна поставити питання у ролі кого (чого)? (або зворот можна замінити орудним відмінком). Наприклад:
    У минулому українська мова часом трактувалася як мова селянська (селянською), більше побутова (побутовою). Шевченко як поет (у ролі поета) відомий усьому людству.

Висновок:
Виділяється
1.Коли це порівняльний зворот
2.Коли є слова: як завжди, як звичайно, як і раніше, як правило, як виняток, як(мов) навмисне, як(наче) один.

Не виділяється:
1.Коли фразеологізми.
2.Коли це присудки.
3.Коли це прикладки.

2. Вибіркова робота
(Учні за допомогою сигнальних карток показують своє розуміння матеріалу)

1. Тут ранком сонце сходить, як хлібина. Тут починає славу Україна. 2. Невеличкі хатки кругом дворища неначе гриби виростали. 3. Прокіп підходив спокійний і діловитий, як завжди. 4.Червоний світ од блискавки ніби запалив пожежу на горах і долинах. 5. Франко знав і любив народну пісню як учений і патріот. 6. Хочеться показати Сосюру як художника слова.   7.Наче вулик, наша школа. Вся вона гуде, як рій. 8. Всі, як один, повертали голови до дверей. 9.У неї усюди багато знайомих, вона місто як своїх п’ять пальців знає. 10. Молоді дитячі голоси як дзвіночки. 11. Поле наче додає широти й волі нашому душевному стану. 12.  Ой роде мій, роде, ой роде ж мій милий, розійшовся по Вкраїні, як туманець сивий. 13.Чого ти наче ошпарена вискочила?14. Степ мов палав під тим сонцем. 15. Поле наче додає широти й волі нашому душевному стану. 16. У розвитку писемності казка відіграла важливу роль як один із провідних жанрів народної оповідної творчості.



  3. Фізкультхвилинка
        Потягнулись, як топольки,
        І зігнулись, як верби.
        Покрутились, немов дзиґи,
        Поскакали, мов зайчики,
        Розім’яли свої пальчики.
        Як пташки злетіли,
        І знов за парти сіли.
VI.   Закріплення вивченого матеріалу.

Завдання 1 «Будівельники». Робота в парах.
Перебудуйте речення так, щоб вони містили порівняльний зворот. Розставте розділові знаки, та поясніть їх вживання.

1. Бувають поразки важливіші за перемогу. 2. Як те мовчання серце пропікає! Воно пече сильніше од золи. 3.Своя хата ліпша за чужу палату.  

Завдання 2. «Народ скаже як зав’яже». Творча самостійна робота.

 -Прочитати фразеологізми. Два з них увести до самостійно складених речень.

 Дметься як жаба. Надокучливий як муха. Надутий мов сич. Упертий як цап. Холодний як лід. Чистий  як сльоза. Прип’явся як реп’ях. Повільний як рак. Ганяють як зайця. Білий як стіна. Червоний як жар. Ллє як з відра. Знає як старий. Гарна як намальована. Мовчить як риба. Знає немов своїх п’ять пальців.

Завдання 3. Робота з підручником.

А) Вправа 185. Виписати речення з порівняннями вираженими присудками.
1. Серце в нього наче віск. (О.Кониський) 2. Серце, як віск, розм’якло. (Л.Костенко) 3. Слова її – малинові дзвоники. 4.Був цей голосок терпкий, мов зелений терен, аж оскомою на зубах бриніло від того голосу. (Є.Гуцало)
5. Слова росли із ґрунту, мов жита. Добірним зерном колосилась мова. Вона як хліб. Вона мені свята. (Л.Костенко) 6. Я – мов орел без сизих крил. (О.Олесь) 7. І дуб зелений, мов козак, із гаю вийшов та й гуляє попід горою. (Т.Шевченко)

Б) Вправа 187.
  - Переписати, розставляючи розділові знаки. Порівняльні звороти підкреслити як члени речення.

  Я до рідної мови тулюсь як до матері.(В.Вихрущ) 2. Зникає все а рідне слово вічне. Його я як молитву прокажу.(В.Артамонова) 3. Мово рідна мово власна! Ти неначе сонце ясне.(В.Ворскло) 4. Нащадкам передам як цінний скарб багату нашу українську мову.(К.Барановська) 5. Ми як скарб нетлінний мову рідну мусимо нащадкам передать.(Д.Білоус) 6. Нахабно лізе суржик як пирій вкорінює бридоту кривороту.(А.Бортняк)

В) Робота зі словником.
 Слова: «суржик», «пирій».
Завдання 4. «Мовознавці». Робота на дошці.

       Зробити синтаксичний розбір речень, поставити розділові знаки.
1.   Батьківщина як мати зігріває.

2.   Я не можу змиритись з тим як зневажають рідну мову.

- Чим ускладнюються прості речення?
     - Порівняльний зворот є частиною простого речення, він ускладнює         
     його.
     - Не можна плутати просте речення зі складним.


Завдання 5. « Редактори».

Іван Гончаренко, ніби як учень нашого класу і нашої школи, захищав на олімпіаді честь нашої школи з доповіддю про фольклор та усну народну творчість.

Завдання 5. «Письменники». Творча робота в групах.
Склади казку
        - Уявіть, що ви потрапили до середньовічного замку, де владарює       суворий, але доброзичливий дракон, який прагне зберегти історію свого  родового гнізда та традиції свого роду.
Складіть опис драконового замку, використовуючи порівняльні звороти.

VII.     Підсумок уроку

- Що нового ви дізналися на уроці?

     - Давайте відкриємо свої скриньки і подивимося на свої скарби.
(Учні зачитують свої духовні цінності та підбивають кількість набраних балів).
(Пам’ять про минуле, життя, хліб, рідне слово, пам’ять про Великого Кобзаря, Україну, народну мудрість, любов до всього красивого)

- Що найбільше сподобалося?
- Що не сподобалося?

VIII. Домашнє завдання

1.Скласти 5-6 речень з порівняльними зворотами.
2.Написати портрет людини, використовуючи порівняльні звороти.
3.Скласти казку, використовуючи порівняльні звороти.
        
1.Порівняльний зворот характеризує ознаку чи дію предметів не прямо, а опосередковано, вказуючи на їхню подібність до чогось більш знайомого чи загальновідомого.

- У речення порівняльні звороти вводять за допомогою сполучників як, мов, немов, наче, ніби.

   - На письмі порівняльні звороти виділяють комою (або комами).

   Наприклад: Україну, ніби писанку, сонце вечірнє цілує.
   Я гордий, мов козацький предок мій.
   Маминому слову я вклонюсь, наче хлібу святому.

  - Порівняльні звороти здебільшого є обставинами:
   Тиша тремтить (як?), як росина.

  - Значно рідше порівняльні звороти виступають означеннями:
   Є люди (які?), як дуби. І є дуби (які?), як люди.

2.Виділяють звороти як завжди, як звичайно, як і раніше, як правило,
    як виняток, як (мов) навмисне, як (наче) один.
        Дума – це віршований твір, виконуваний ,як правило, соло, речитативом.

       3.Увага! Стійкі народні порівняння фразеологічного типу комами
не виділяють.
Марко наче в рот води набрав. Як муха в окропі вертишся цілий день.

  4. Порівняння може виражатися присудком, до складу якого входять порівняльні частки як, мов, наче, неначе, ніби, мовби, нібито.
(Такі конструкції не можна плутати з порівняльними зворотами).

Напр.: Жита (що робили?) ніби дрімали.
Ліс осінньої пори (що робив?) був наче кований з ясної міді.

Порівняйте
Дівчина – як сонечко.  ( Дівчина, як берізонька, сережками завішана.)
       Кругом поле як те море.(Кругом поле, як те море широке, синіє.)

   5. Порівняльний зворот не можна плутати з прикладкою, що приєднується до речення за допомогою слова: як. До такої прикладки можна поставити питання у ролі кого (чого)? (або зворот можна замінити орудним відмінком). Наприклад:
    У минулому українська мова часом трактувалася як мова селянська (селянською), більше побутова (побутовою). Шевченко як поет (у ролі поета) відомий усьому людству.

Висновок:

Виділяється
1.Коли це порівняльний зворот.
2.Коли є слова: як завжди, як звичайно, як і раніше, як правило, як виняток, як(мов) навмисне, як(наче) один.


Не виділяється:
1.Коли фразеологізми.
2.Коли це присудки.
3.Коли це прикладки.


2. Вибіркова робота

(Учні за допомогою сигнальних карток показують своє розуміння матеріалу)
          1. Тут ранком сонце сходить, як хлібина. Тут починає славу Україна. 2. Невеличкі хатки кругом дворища неначе гриби виростали. 3. Прокіп підходив спокійний і діловитий, як завжди. 4.Червоний світ од блискавки ніби запалив пожежу на горах і долинах. 5. Франко знав і любив народну пісню як учений і патріот. 6. Хочеться показати Сосюру як художника слова.   7.Наче вулик, наша школа. Вся вона гуде, як рій. 8. Всі, як один, повертали голови до дверей. 9.У неї усюди багато знайомих, вона місто як своїх п’ять пальців знає. 10. Молоді дитячі голоси як дзвіночки. 11. Поле наче додає широти й волі нашому душевному стану. 12.  Ой роде мій, роде, ой роде ж мій милий, розійшовся по Вкраїні, як туманець сивий. 13.Чого ти наче ошпарена вискочила?14. Степ мов палав під тим сонцем. 15. Поле наче додає широти й волі нашому душевному стану. 16. У розвитку писемності казка відіграла важливу роль як один із провідних жанрів народної оповідної творчості.



Завдання 1 «Будівельники». Робота в парах.
Перебудуйте речення так, щоб вони містили порівняльний зворот. Розставте розділові знаки, та поясніть їх вживання.

1. Бувають поразки важливіші за перемогу. 2. Як те мовчання серце пропікає! Воно пече сильніше од золи. 3.Своя хата ліпша за чужу палату. 

Завдання 2. «Народ скаже як зав’яже». Творча самостійна робота.

 -Прочитати фразеологізми. Два з них увести до самостійно складених речень.

 Дметься як жаба. Надокучливий як муха. Надутий мов сич. Упертий як цап. Холодний як лід. Чистий  як сльоза. Прип’явся як реп’ях. Повільний як рак. Ганяють як зайця. Білий як стіна. Червоний як жар. Ллє як з відра. Знає як старий. Гарна як намальована. Мовчить як риба. Знає немов своїх п’ять пальців.

Завдання 3. Робота з підручником.

А) Вправа 185. Виписати речення з порівняннями вираженими присудками.

Б) Вправа 187.

В) Робота зі словником.
 Слова: «суржик», «пирій».

Завдання 4. «Мовознавці». Робота на дошці.

       Зробити синтаксичний розбір речень, поставити розділові знаки.
3.    Батьківщина як мати зігріває.

4.    Я не можу змиритись з тим як зневажають рідну мову.


Завдання 5. « Редактори».
Іван Гончаренко, ніби як учень нашого класу і нашої школи, захищав на олімпіаді честь нашої школи з доповіддю про фольклор та усну народну творчість.


Завдання 5. «Письменники». Творча робота в групах.
Склади казку
        - Уявіть, що ви потрапили до середньовічного замку, де владарює       суворий, але доброзичливий дракон, який прагне зберегти історію свого  родового гнізда та традиції свого роду.
Складіть опис драконового замку, використовуючи порівняльні звороти.

    





 









Комментариев нет:

Отправить комментарий