понедельник, 15 февраля 2016 г.

План-конспект уроку української мови (5 клас) Пряма мова. Діалог

План-конспект уроку української мови
Тема: Урок –програма телепередач на тему «Пряма мова. Діалог.»
Мета: узагальнити та систематизувати знання про пряму мову та непряму мову, діалог, рівень навчальних досягнень учнів з даної теми, вдосконалити вміння інтонувати речення з прямою мовою,  будувати діалог та розставляти розділові знаки в реченнях з прямою мовою та в діалогах; розвивати творчі здібності учнів, пам'ять, увагу, спостережливість; сприяти вихованню в учнів правильного спілкування в сім’ї, шанобливого ставлення до родини.
Обладнання: картки, презентація.
Тип уроку: узагальнення та систематизація знань.
Вид уроку: програма телепередач.
                                                  Хід уроку
I.Організаційний момент
1.     Емоційна підготовка учнів до уроку.

Вчитель: 

                                                      Загадка.
   «Вона нічого не коштує, але створює багато чого. Вона збагачує тих, хто її одержує, не збіднює тих, хто її дарує. Вона триває мить, а у пам’яті лишається надовго. Немає багатіїв, хто міг би прожити без неї, і немає таких бідних, які не стали б багатші її милістю. Вона створює щастя в домі, атмосферу доброзичливості у справах і є паролем для друзів. Водночас її не можна ані купити , ані випросити, ані позичити, ані вкрасти, бо вона цінність, яка не принесе жодної користі, якщо не йтиме від чистого серця»    (посмішка)

  - Усміхайтеся! І люди, зігріті вашою усмішкою, прихиляться до вас.
    Усміхайтеся! І це приведе вас до щастя.

Усміхнемось веселенько.
Ще один важливий крок
Зробимо за цей урок.
Глибше вивчимо ми мову
Солов’їну і чудову.
Тож гаразд, часу не гаймо
І урок розпочинаймо.


Зверніть, 
будь ласка, увагу на смайли, які розташовані на дошці. Підніміть, будь ласка, руки ті в кого веселий настрій, як на першому малюнку, а тепер ті в кого – сумний, як на другому. Впевнена, що в кінці уроку у всіх буде веселий та піднесений настрій.





                                                                       
Епіграфи уроку:
«Найвище щастя і радість людська — спілкування з людьми» - писав В.Сухомлинський.
 Біблія однією з головних заповідей проголосила: «Поважай батька і матір своїх». 

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку
     Мотивація навчальної діяльності.

Слово вчителя.
-         Сьогодні в нас урок незвичайний, який відрізняється від попередніх. Всі ви любите дивитися телевізор. А чи  задумувалися ви , як створюють програми телебачення. Створюють їх люди багатьох професій: редактори, журналісти, оператори, диктори. Уявімо, що ми зараз працюємо над створенням програми телепередач. Звичайно, є багато студій – «Інтер», «1+1», а ми з вами попрацюємо на телестудії «Гайове». Що це за телестудія ? Зверніть увагу на заставку «Програма телепередач»: 

ü «Хочу запитати»
ü  «Поради щодо спілкування»
ü «Покращ настрій рідній людині»
ü «З джерел народної мудрості»
ü «Малі мудреці»
ü «Я тобі – ти мені»
ü  «В гостях у Сухомлинського» 
ü «Шкільна сміхопанорама»
ü  «В гостях у казки» .
ü «Юні редактори»
ü “Бліц-інтерв’ю”.

III.Узагальнення і систематизація вивченого
1.     Передача «Хочу запитати»

Сьогодні ми поговоримо про те, як бути приємним співрозмовником.

Адже протягом дня ви спілкуєтеся з багатьма людьми. З ким?

   Це велике щастя – вслухатися у звучання чудових слів людської мови,
спілкуватися, ділитися з людьми своїми враженнями, радістю.

    Хіба це не радість – ходити щедрою землею, вслухатися у
поскрипування снігу, шелест листя, шепіт трав! Хіба це не щастя – любити
маму, разом з друзями усміхатися сонечку і людям? І вміти про все це
розказати? Але як?

    Послухайте підслухану розмову вранці.

- Доброго ранку, синочку! Ти вже встав?

- Встав, встав, А тобі що?

- Як тобі спалося? Що снилося?

- Ну чого причепилася з самого ранку?

- Та я ж нічого, мій хороший! Іди ж , синочку, снідати.

- Дай спокій! Я ще маю час. Не спішу.


Бесіда з учнями.

Вам сподобалася розмова?

А чому?

Чи є у нашому класі такі, що впізнали б себе у цій розмові?

2.     Передача «Поради щодо спілкування»

1.     Мовленнєвий розвиток
Вивчення прислів’їв:
v    Ласкаве слово – як день ясний.
v    Розквітне навіть старий клен, коли ти скажеш «Добрий день!».
v    Хороше словечко лежить недалечко.
Каліграфічна хвилинка. Запишіть каліграфічно одне з них.

2.     « Як правильно вживати?»
-         Неправильне закресли.
Вибачте мене – вибачте мені
Всього доброго – на все добре
Значно краще – далеко краще
Досягти результатів – добитися результатів
Добре почуватися – добре себе почувати


3.     Вірш «Ввічливість»

З привітанням «Добрий ранок!».
Щиро скажеш ти «Привіт!» -
усміхнеться цілий світ.
Слово «дякую», мій друже,
свідчить, що ти гречний дуже.
«Вибачте» - магічне слово,-
скрасить ввічливу розмову.
Якщо дружиш ти з « будь ласка»,
То життя неначе казка.
«На добраніч!»  у розмові
сни дарує кольорові.
Між людьми завжди в пошані
ті, хто ґречні  і слухняні.
-         Які слова ввічливості ви почули?
-         Чому вчить цей вірш?
-         Які правила ввічливих співрозмовників можемо назвати?
Етикет – це установлені норми поведінки і правила ввічливості.

3.Передача «Покращ настрій рідній людині»

Робота в парах (Складання усних діалогів ).

Складіть діалоги, ускладнюючи їх звертаннями, вставними словами та однорідними членами речення.

 1 пара  Скласти усний діалог на тему: «Зранку вдома» відповідно до етикетних
норм, на відміну від того, що почули на початку уроку.
 
2 пара Ситуація. Повертаєтеся зі школи додому. Хто зустрічає вас? 
 
3 пара Ситуація: Після смачного обіду.
 
Орієнтовні діалоги:
 
-Доброго ранку, мамусю!
- Доброго ранку, синочку!
- Ти моя рання пташко, чим це так смачно пахне?
- Вгадай!
- Невже млинці з вишнями?
- Так, твої улюблені.
- Ти, справді, найкраща в світі мама!

– Добридень, бабусечко!
– Добридень, онучко! Як успіхи в школі?
– Дуже добре! Отримала сьогодні «одинадцять» з української мови!
– А що ви сьогодні вивчали?
– Ми читали текст про природу, робили за ним вправи. Там розповідалося про ліс, звірів, гриби та ягоди тощо!
А як твоє здоров’я, бабусю?
– Вже краще, ніж було.
Вже й вареничків тобі наварила. Скуштуєш?
- Дякую, бабусю! Я тебе так сильно люблю!Ти у мене найкраща.




- Бабусенько, що у нас сьогодні на обід?
- Борщ, картопля з котлетою та компот.
- От і добре. Я дуже люблю ваш борщ і котлети. Таких смачних я ніде не їв.
- Це тому що я їх готую з спеціальною приправою.
- А з якою?
- З любов’ю.
-Бабусенько, я вас дуже люблю!
-Дякую, дуже приємно.



- Діти у вічному боргу перед батьками. Усе , що ми робимо в житті, треба 
робити так, щоб батьки нами пишалися.  Потрібно говорити їм добрі слова
тоді, коли рідні поруч.
 

4. Передача «З джерел народної мудрості»
-Що таке прислів’я?                                                                               
У тексті на картках є речення з прямою мовою. 
Завдання: дібрати з довідки прислів’я , яке за змістом відповідало б словам дідуся, і записати їх реченнями з прямою мовою . Поставити розділові знаки і пояснити їх.
1 група.
Якось малий Петрусь прийшов до дідуся на пасіку і почав кидати у вулик дрібні камінці. Бджоли вилетіли й покусали його.
… сказав дідусь Петрусеві. Після цього хлопчик більше ніколи не дратував бджіл
Довідка:
Що посієш, те й пожнеш.
Як гукнеш, так і відгукнеться.
Наука не йде до бука.
                 Купив біду за свої гроші.
2 група.
Посварились якось ноги, руки, рот і очі. Що з того вийшло?  Як ноги не схотіли ходити, а очі дивитися, руки працювати, рот їсти- усе тіло почало слабнути й сохнути. Тоді всі зрозуміли, що нерозумно сваритися, і вони взялися разом до праці. Правду кажуть старі люди…
Довідка:
Згода дім будує, а незгода руйнує.
Берись дружно- не буде сутужно.
В товаристві лад- усяк тому рад.

5.Передача «Малі мудреці»
Складіть речення-мудрість про своє спілкування з батьками.
Запишіть його з використанням прямої мови та слів автора.
Наприклад: «Ніколи не перебивай у розмові своїх батьків»,- вчила бабуся.
     А: «П».                     «П»,- а.
     А: «П?»                     «П?» - а.
     А: «П!»                     «П!» - а.

Фізичний розвиток
Фізкультхвилинка
Руки в сторони та вгору —
 На носочки піднялись.
 Підніми голівку вгору —
 Й на долоньки подивись.
 Присідати ми почнемо,
 Добре ноги розімнемо.
 Раз — присіли, руки прямо.
 Встали — знову все так само.
 Повертаємося вправно,
 Все виконуємо гарно.
 Вліво-вправо повернулись
 І сусіду усміхнулись.

6.Передача «Я тобі – ти мені»
 Прочитати речення. Замінити подані речення на речення з непрямою мовою .     (Вчитель читає речення з прямою мовою, а учні у відповідь переробляють на             непряму).
1)Один стародавній філософ пояснюв: «Людина має слухати вдвічі більше, ніж говорити». 2) Мудрець наполягав: «Краще слухати, ніж говорити». 3) Дейл Карнегі пропонує: «Будь уважним слуха­чем з початку і до кінця розмови. 4) Прислів’я вчить: "Без сім'ї й без роду — хоч з мосту та в воду". 5) Народна мудрість каже: "Любов до батьків — основа всіх доброчинностей".6) Тато завжди наголошує: "Дружна сім'я гори зрушить". 7)В народі говорять: «Батьків шануй – вовік не загинеш»
7. Передача «В гостях у Сухомлинського» 

Прослухати тексти. Визначити чи це діалог, чи полілог.
Занедужала якось мати, злягла. Послала сина в аптеку, щоб купив ліків.
Пішов син в аптеку, передає записку, що мати написала.
- Зараз же приготую ліки. Хвилин за п'ять, - каже аптекар.
- Поки ви приготуєте, - відповів син, - я піду з хлопцями в футбол пограю.
- Ти людина з кам'яним серцем, - прошепотів здивований аптекар».

А серце тобі нічого не наказало?
Андрійко прийшов зі школи і побачив заплакану матір. Він поклав книжки й сів за стіл. Чекає обіду. 
- А тата відвезли в лікарню, - каже мати. - Занедужав батько.
Вона чекала, що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний, спокійний. 
Мати великими очима дивилась на Андрійка. 
- А нам завтра до лісу йти, - каже Андрійко.
- Завтра ж неділя.
- Учителька наказала, щоб усі прийшли до школи о сьомій ранку.
- То куди ж ти підеш завтра? - запитала мати. 
- До лісу... Як наказала вчителька. 
- А серце тобі нічого не наказало? - спитала мати й заплакала.

Іменинний обід
У Ніни велика сім'я: мати, батько, два брати, дві сестри й бабуся.
Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся - найстарша: їй вісімдесят два роки. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся - ложка дрижить, крапельки падають на стіл.
Скоро у Ніни день народження. Мама сказала, що на її іменини у них буде святковий обід. На обід Ніна нехай запросить подруг.
Ось і настав цей день. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це і бабуся за стіл сяде. А в неї ж руки тремтять.
Ніна тихенько сказала мамі:
-Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.
- Чому? - здивувалась мама.
- В неї руки тремтять. Крапає на стіл.
Мама зблідла.
Не сказавши жодного слова, вона зняла зі столу білу скатертину і сховала її в шафу.
Довго сиділа мовчки, потім сказала:
-У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною.


 Втрачений день
Увечері батько запитує своїх дітей:
- Розкажіть, як ви сьогодні прожили день.
Юрко відповів: 
- Я сьогодні посадив дерево.
Батько сказав: 
- Ти сьогодні добре прожив день.
Миколка відповів: 
- Я сьогодні зайчика намалював. 
- Ти теж непогано прожив день, - сказав батько.
Петрик відповів: 
- Я сьогодні у м'яча грав... І морозиво з'їв. 
- У тебе сьогодні втрачений день, - посмутнів батько.

Чому тато так сказав?
 
Що означає «недаремно прожити день»?
 
Скільки осіб бере участь у розмові?
 
Це діалог чи  полілог?

8.Передача «Шкільна сміхопанорама»

-А зараз відпочиньте і послухайте діалоги про смішні випадки зі шкільного життя. Скільки реплік у кожному діалозі?

-Сергію, знайди, будь ласка, дієслово у реченні «Хлопчик відпочиває».
-Тут немає дієслова.
-Чому?
-Дієслово відповідає на питання «Що робити?», а хлопчик нічого не робить.
                             ***
– Сергійку, що таке пряма мова?
– Це коли людина про щось говорить прямо й відверто. 
– Наприклад?
– Я на сьогодні не вивчив правила про пряму мову.

9. Передача «В гостях у казки» .
- В кожній сім’ї люблять читати й переказувати казки. Зараз ми будемо працювати з реченнями із казки. Вам треба буде відгадати з якої саме.

Колективна робота
Вправа 2. Цифрове кодування. Код: 1. «Пм», -- са.  2. Са: «Пм».
1. «Хто відгадає мою загадку, того й корова буде»,  -- каже їм пан. 2. Вона й питається: «Чого ви, тату, зажурилися, що пан казав?» 3. «Неси твоїй дочці цей льон, та нехай вона його вимочить, висушить, поб'є, попряде й витче сто локіт полотна», -- сказав пан, подавши стеблинку льону. 4. «Не журіться, тату,— все буде гаразд. Підіть купіть мені живого зайця», -- сказала дівчина. 5. Приходить отак до пана в двір, а пан як побачив, що вона так іде, та й каже своїм слугам: «Прицькуйте її собаками!»
Код: Взаємоперевірка.Код: 1,2,1,1,2
- Так, це казка «Мудра дівчина». Які відносини між донькою і батьком?
 10.Передача «Юні редактори»
Робота на дошці
Прочитайте текст. Відредагуйте та запишіть його формі діалогу.
Мамо, привіт! Добрий день, Марійко! Як справи у школі? Усе гаразд, мамо. Що нового ти дізналася сьогодні на уроках, Марійко? Про дятла, мамо. А що ж саме розповідали про дятла, Марійко? Що дятел лікує дерева в лісі, що дятел дістає з-під кори дерев хворих комах …


11.Передача “Бліц-інтерв’ю”.

Вчитель: Ці слова для вас малознайомі. Наші журналісти опрацювали матеріал і зараз пояснять, що вони означають.

 Бліц – перша частина цього слова вжита в значенні “дуже швидкий”.

Інтерв’ю – бесіда з якою-небудь особою для радіо чи телебачення.

Отже, бліц-інтерв’ю означає – швидка бесіда чи відповідь.

Відповідь записати в зошити.

1.     Розмова двох осіб це – … (діалог).
2.     Розмова декількох осіб одночасно без вказівки на автора це – … (полілог).
3.     Перед реплікою ставиться … (тире).
4.     Пряма мова завжди береться в … (лапки).
5.     Після слів автора перед прямою мовою ставиться …(двокрапка).
6.     Кожна репліка починається з нового … (рядка).
7.     Пряма мова завжди пишеться з …(великої літери).
8.     Після прямої мови перед словами автора ставиться …(тире).

Підсумок уроку.
 
Продовжити речення: 
 
«Сьогодні на уроці я вивчив … , навчився…»
 
« Найбільше  мені сподобалося…»
 
Побажання собі, однокласникам, учителю.
 
Оцінювання індивідуальне і колективне, аргументація оцінок.
 
Домашнє завдання.
 
1.Скласти 4 речення з прямою мовою.
2.Скласти  діалог з однокласником, другом «У бібліотеці»






Завдання до уроку на тему: «Пряма мова.Діалог»

3.Передача «Покращ настрій рідній людині»

Робота в парах (Складання усних діалогів ).

Складіть діалоги, ускладнюючи їх звертаннями, вставними словами та однорідними членами речення.

 1 пара  Скласти усний діалог на тему: «Зранку вдома» відповідно до етикетних
норм, на відміну від того, що почули на початку уроку.
 
2 пара Ситуація. Повертаєтеся зі школи додому. Хто зустрічає вас? 
 
3 пара Ситуація: Після смачного обіду.
 
4. Передача «З джерел народної мудрості»
-Що таке прислів’я?                                                                               
У тексті на картках є речення з прямою мовою. 
Завдання: дібрати з довідки прислів’я , яке за змістом відповідало б словам дідуся, і записати їх реченнями з прямою мовою . Поставити розділові знаки і пояснити їх.
1 група.
Якось малий Петрусь прийшов до дідуся на пасіку і почав кидати у вулик дрібні камінці. Бджоли вилетіли й покусали його.
… сказав дідусь Петрусеві. Після цього хлопчик більше ніколи не дратував бджіл
Довідка:
Що посієш, те й пожнеш.
Як гукнеш, так і відгукнеться.
Наука не йде до бука.
                 Купив біду за свої гроші.
2 група.
Посварились якось ноги, руки, рот і очі. Що з того вийшло?  Як ноги не схотіли ходити, а очі дивитися, руки працювати, рот їсти- усе тіло почало слабнути й сохнути. Тоді всі зрозуміли, що нерозумно сваритися, і вони взялися разом до праці. Правду кажуть старі люди…
Довідка:
Згода дім будує, а незгода руйнує.
Берись дружно- не буде сутужно.
В товаристві лад- усяк тому рад.

5.Передача «Малі мудреці»
Складіть речення-мудрість про своє спілкування з батьками.
Запишіть його з використанням прямої мови та слів автора.
Наприклад: «Ніколи не перебивай у розмові своїх батьків»,- вчила бабуся.
     А: «П».                     «П»,- а.
     А: «П?»                     «П?» - а.
     А: «П!»                     «П!» - а.

6.Передача «Я тобі – ти мені»
  Прочитати речення. Замінити подані речення на речення з непрямою мовою .    (Вчитель читає речення з прямою мовою, а учні у відповідь переробляють на             непряму).

1    1)   Один стародавній філософ пояснюв: «Людина має слухати вдвічі більше, ніж говорити». 2) Мудрець наполягав: «Краще слухати, ніж говорити». 3) Дейл Карнегі пропонує: «Будь уважним слуха­чем з початку і до кінця розмови. 4) Прислів’я вчить: "Без сім'ї й без роду — хоч з мосту та в воду". 5) Народна мудрість каже: "Любов до батьків — основа всіх доброчинностей".6) Тато завжди наголошує: "Дружна сім'я гори зрушить". 7)В народі говорять: «Батьків шануй – вовік не загинеш»

10.Передача «Юні редактори»
Робота на дошці
Прочитайте текст. Відредагуйте та запишіть його формі діалогу.
Мамо, привіт! Добрий день, Марійко! Як справи у школі? Усе гаразд, мамо. Що нового ти дізналася сьогодні на уроках, Марійко? Про дятла, мамо. А що ж саме розповідали про дятла, Марійко? Що дятел лікує дерева в лісі, що дятел дістає з-під кори дерев хворих комах …
 
Домашнє завдання.
 
1.Скласти 4 речення з прямою мовою.
2.Скласти  діалог з однокласником, другом «У бібліотеці»





Комментариев нет:

Отправить комментарий